سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چه استانداردی برای نرخ کلیک ایدهآل وجود دارد؟

نظر

چه استانداردی برای نرخ کلیک ایده‌آل وجود دارد؟

اگر نرخ کلیک سایت شما بیشتر از 50 درصد باشد یعنی خوب عمل کرده اید!

خواهش میکنیم از این اشتباهات نکنید! در نرخ کلیک یا بسیاری از معیارهای اندازه گیری موفقیت سئو، هیچ استانداردی وجود ندارد و ما نمی‌توانیم با یک عدد ثابت، استاندارد تعیین کنیم

مهم‌ترین عواملی که در تعیین نرخ کلیک قابل قبول تاثیرگذار است شامل موارد زیر می‌شود.

  • حوزه فعالیت وبسایت
  • ماهیت جستجوی کاربر

 بهتر است به‌جای تعیین استاندارد برای نرخ کلیک ایده‌آل، میانگین آن را بررسی کنیم.

براساس آمارهای به‌دست‌آمده، میانگین نرخ کلیک در نسخه دسکتاپ حدود 32 درصد و در جستجوی موبایل 24 درصد است. دقت کنید که این درصدهای میانگین، معیار مناسبی برای سنجش نرخ کلیک نیستند. آموزش سئو خصوصی ممکن است با توجه به حوزه فعالیت وبسایت یا هر دلیل دیگری، میزان کلیک تا بیش از 80 درصد افزایش یا تا کمتر از 20 درصد کاهش یابد.

برای مثال اگر ماهیت جستجوی کاربر دیدن یک تصویر باشد احتمالا نرخ کلیک نتایج این صفحه کمتر است، چرا که کاربر وارد صفحه وبسایت نمی شود و از قسمت جستجوی تصاویر به دنبال تصویر مورد نظر خود می گردد.

با این حال ما باید تلاش کنیم تا جایی که می‌توانیم سهم خود را از دریافت کلیک‌ها افزایش دهیم. اگرچه استاندارد نرخ کلیک برای موبایل و دسکتاپ بین 24 تا 32 درصد است اما این اعداد قانع‌کننده نیست. هدف‌گذاری ما این است که بتوانیم به نرخ کلیک 100 درصد برسیم. به عبارت ساده‌تر هرچه بیشتر بهتر!

تاثیر CTR در سئو؛ 3 دلیل قانع‌کننده برای اینکه به نرخ کلیک بیشتر توجه کنید

در مورد میانگین نرخ کلیک صحبت کردیم، اما اطلاعات جالب‌تری هم در مورد CTR وجود دارد که دانستن آن‌ها می‌تواند کمک زیادی به ما کند.

    1. طبق بررسی‌های انجام شده، لینکی که در رتبه یک نتایج قرار دارد حدود 10 برابر از لینک دهم نتایج بیشتر کلیک می‌خورد.
    2. طبق آمارها اگر به رتبه 8 نتایج گوگل برسید، با هر پله رشد حداقل 30 درصد افزایش در نرخ کلیک را تجربه می‌کنید. برای مثال اگر در رتبه 5 باشید و به رتبه 4 صعود کنید، به طور میانگین 43 درصد رشد CTR خواهید داشت. البته به یاد داشته باشید که هر چه از رتبه بالاتری به پله‌های بالاتر صعود کنید افزایش میزان کلیک کاربران به طور نسبی بیشتر می‌شود.
    3. نرخ کلیک کاربران بر روی نتایج موجود در رتبه‌های 7 تا 10 گوگل تقریباً یکسان است و تفاوت چندانی بین آن‌ها وجود ندارد، البته نباید نسبت به این مسئله بی‌تفاوت باشید، چرا که صعود شما از رتبه 10 به 7 پلی برای دستیابی به رتبه‌های بالاتر است.

با توجه به این نکات، قرارگیری در رتبه‌های بالاتر به معنی دریافت CTR بیشتر است و از طرفی CTR بیشتر نیز می‌تواند به ما کمک کند تا جایگاه بهتری دریافت کنیم.

باور گوگل درباره نقش نرخ کلیک چیست؟

در ابتدای مقاله گفتیم نرخ کلیک کاربر اولین عاملی است که می تواند نشانه‌ای از رضایت کاربر برای گوگل ارسال کند. اما این عامل در کنار تعدادی از عوامل دیگر در ابعاد وسیع مورد بررسی قرار می گیرد و در نتیجه باعث ثابت‌ماندن نتایج یا تغییر آن ها می شود.

باور اشتباهی وجود دارد که به ما می‌گوید هر کلیک کاربر بر روی رتبه‌بندی یک نتیجه تأثیرگذار است. این در حالی است که گوگل برای تغییر رتبه به آمارهای جدی‌تری از رفتار کاربران نیاز دارد و نمی‌تواند تنها بر اساس کلیک، رتبه سایت را تعیین کند.

برای مثال اگر در نتیجه جستجو جایگاه دوم در نتایج گوگل نرخ کلیک 60 درصدی را به خود اختصاص دهد و لینک اول تنها 30 درصد از CTR کاربران را جذب کند، گوگل ممکن است در مورد رتبه این صفحات تجدید نظر کند و آن‌ها را با هم جابهجا کند؛ چرا که آمار نرخ کلیک کاربران در این مورد می‌تواند تا حد زیادی برای گوگل قابل اطمینان باشد.

البته گوگل در این مورد سنجیده رفتار می‌کند. منظورمان چیست؟

در مقاله الگوریتم گوگل دنس گفتیم که گوگل، لینک یک را در حرکتی مقطعی با لینک دوم جا‌به‌جا می‌کند تا شایستگی این 2 گزینه را با هم مقایسه کند. در صورتی که مطمئن شود جا‌به‌جایی لازم بوده است، وضعیت حفظ می‌شود. اما در صورتی که متوجه شود شرایط مقطعی بوده یا به هر دلیل دیگری گزینه دوم شایستگی قرارگرفتن در رتبه یک را ندارد، رتبه‌بندی به وضعیت سابق برمی‌گردد.

حتی ممکن است کلیک بالای یک لینک فقط به دلیل جذابیت عنوان و توضیحات آن باشد و اساساً محتوای صفحه برای کاربر بی‌فایده باشد. در این شرایط، گوگل با بررسی عوامل نشان‌دهنده رضایت کاربر از محتوا، متوجه بی‌کیفیت‌بودن محتوای صفحه شده و کلیک بالای لینک را نادیده می‌گیرد. این کار یکی از تکنیک های سئو کلاه سیاه در محتوا است و حتی می‌تواند باعث از دست رفتن جایگاه ما در نتایج جستجو شود.https://khanomsin.ir/free-seo-training/

محتوای ارزشمند مانند یک تیوب غریق نجات در اقیانوس محتوا عمل می‌کند!

آیا نرخ کلیک می‌تواند در نتایج جستجو تأثیرگذار باشد؟

گوگل تابه‌حال، اظهار نظر رسمی درباره تأثیر نرخ کلیک در نتایج جستجو نکرده است. با این حال چندی پیش، یکی از مدیران ارشد گوگل اعلام کرده بود CTR می‌تواند در تحلیل الگوریتم‌ها و رتبه‌بندی تأثیرگذار باشد. به طور کلی می‌توانیم CTR یا نرخ کلیک را یکی از فاکتورهای تأثیرگذار سئو درنظر بگیریم. اما در اینجا یک سؤال مهم‌تر مطرح می‌شود؛ سایتی که رتبه بالاتری دارد نرخ کلیک بهتری دریافت می‌کند یا سایتی که نرخ کلیک بهتری دارد رتبه بهتری به دست می‌آورد؟

این موضوع یکی از چالش‌های مهم سئو و سؤالات پرتکراری است که ذهن متخصصان سئو را به خود مشغول کرده است. ما با بررسی نظرهای مختلف و آزمایش‌هایی که انجام داده‌ایم به این نتیجه رسیدیم افزایش نرخ CTR در بهبود جایگاه صفحات تأثیر گذار است. اما این تأثیر در بلندمدت و در داده‌های بزرگ دیده می‌شود. نرخ کلیک را می‌توانیم یک فاکتور سئو در شرایط خاص بدانیم اما اگر می‌خواهید با تکنیک‌های افزایش نرخ کلیک آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم به هیچ عنوان ادامه این مقاله را از دست ندهید.