سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بخش های مختلف سئو تکنیکال

نظر

بخش های مختلف سئو تکنیکال

همان‌طور که گفتیم سئو تکنیکال بسیار پیچیده است و می‌توان برای سادگی کار، آن را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرد. می‌توانیم تمام سئو تکنیکال را به پنج بخش زیر تقسیم کرد:

  • «قابلیت خرش یا کراول شدن» (Crawlability)
  • «قابلیت نمایه گذاری یا ایندکس شدن» (Indexability)
  • «در دسترس بودن» (Accessibility) یا قابلیت «رندر شدن» (Rendering)
  • «قابلیت رتبه بندی» (Rankability)
  • «قابلیت کلیک شدن» (Clickability)

برای بهینه‌سازی فنی وب‌سایت در هر کدام از این بخش‌ها باید اقداماتی را انجام بدهید که در ادامه مطلب درباره جزئیات این اقدامات توضیح می‌دهیم.

اصول سئو تکنیکال

پیش از شروع بررسی وب‌سایت از نظر سئو تکنیکال و آموزش سئو تکنیکال باید بعضی از نکات اصولی را در نظر داشته باشید. پیش از توضیح درباره جزئیات بهینه‌سازی در هر بخش از سئو فنی، این نکات اصولی اولیه را مرور می‌کنیم.

بررسی دامنه مورد نظر

«دامنه یا دامین» (Domain) در واقع همان URL وب‌سایت است که کاربران برای رسیدن به شما آن را در مرورگر خود تایپ می‌کنند. دامنه نشان می‌دهد که کاربران چطور می‌توانند یک وب‌سایت را از طریق جستجو پیدا کنند و روشی ثابت برای شناسایی وب‌سایت محسوب می‌شود.

زمانی که «دامنه ترجیحی» (Preferred Domain) خود را انتخاب می‌کند، به موتور جستجو می‌گویید که می‌خواهید نسخه همراه با www یا بدون www را نمایش بدهید. این انتخاب باعث می‌شود که موتورهای جستجو، نسخه انتخابی شما را در اولویت قرار بدهند و تمام کاربران را به آن URL هدایت کنند. در غیر این صورت، موتورهای جستجو با این دو نسخه از وب‌سایت مانند دو وب‌سایت جداگانه برخورد می‌کنند و مشکلاتی در سئو پدیدار می‌شود.

پیش‌تر، گوگل از شما می‌خواست که نسخه مورد نظر خود را انتخاب کنید، اما در حال حاضر خود گوگل یک نسخه را برای شما انتخاب می‌کند. با این حال اگر نسخه دیگری از دامنه را به عنوان دامنه اصلی خود ترجیح می‌دهید، می‌توانید آن را با استفاده از «تگ‌های کنونیکال» (Canonical Tags) انتخاب کنید. در بخش‌های آینده درباره این تگ‌ها توضیحات بیشتری می‌خوانید. در هر صورت، زمانی که نسخه ترجیحی دامنه انتخاب شد، مطمئن شوید که تمام لینک‌ها از جمله لینک‌های همراه با www، بدون www و لینک‌های index.html به نسخه مدنظر ریدایرکت می‌شوند.

پیاده‌سازی SSL

همان‌طور که گفتیم، پیاده‌سازی ‌SSL اهمیت بسیار زیادی دارد. «لایه اتصال امن» (Secure Sockets Layer | SSL) لایه‌ای برای محافظت بین وب سرور (نرم‌افزار مسئول انجام درخواست‌های آنلاین) و مرورگر ایجاد می‌کند و وب‌سایت شما را امن می‌سازد. با پیاده‌سازی SSL زمانی که کاربر، اطلاعاتی مانند اطلاعات حساب یا تماس خود را برای وب‌سایت شما می‌فرستد، احتمال هک شدن و افشا شدن این اطلاعات بسیار کاهش می‌یابد.

گواهی SSL در ابتدای دامنه به شکل https به جای http در نوار URL نمایش داده می‌شود.

موتورهای جستجو، وب‌سایت‌های امن را در اولویت رتبه‌بندی قرار می‌دهند. برای مثال گوگل در سال 2014 اعلام کرد که گواهی SSL را به عنوان یکی از معیارهای رتبه‌بندی در نظر می‌گیرد. به همین دلیل، بهتر است نسخه دارای گواهی SSL وب‌سایت خود را به عنوان نسخه ترجیحی انتخاب کنید.

پس از پیاده سازی SSL، باید تمام صفحات بدون SSL را از پروتکل http به https تغییر بدهید. این کار زمان‌بر است اما در نهایت می‌توانید نتیجه آن را در رتبه صفحات خود در موتورهای جستجو مشاهده کنید. برای انجام این کار باید مراحل زیر را انجام بدهید.

  • تمام صفحات با پروتکل http را به https ریدایرکت کنید.
  • تگ‌های کنونیکال و hreflang را بر این اساس به‌روزرسانی کنید.
  • تمام URLهای سایت‌مپ (در آدرس yourwebsite.com/sitemap.xml) و robots.txt (در آدرس yourwebsite.com/robots.txt) را به‌روزرسانی کنید.
  • یک «Instance» جدید در «گوگل سرچ کنسول» (Google Search Console) و «بینگ وب‌مستر تولز» (Bing Webmaster Tools) برای وب‌سایت جدید ایجاد کنید و آن را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که تمام ترافیک به خوبی به نسخه جدید منتقل می‌شود.